Loon uit tegenwoordige of vroegere dienstbetrekking?

Verrekening van inkomsten met een lopende WIA-uitkering leidt regelmatig tot discussie: is wel sprake van loon uit tegenwoordige dienstbetrekking dat moet worden verrekend met de WIA-uitkering?

Of sprake is van inkomsten die met een WIA-uitkering moeten worden verrekend is geregeld in het Algemeen Inkomensbesluit Socialezekerheidswetten (AIB). In artikel 3:2 AIB met verwijzing naar artikel 16 van de Wet financiering sociale verzekeringen staat dat niet als loon gezien wordt hetgeen een verzekerde uit een vroegere dienstbetrekking (op grond van de Wet op de Loonbelasting 1964) wordt genoten.Die inkomsten worden dus niet verrekend met de WIA-uitkering.

Hoe kan het verschil tussen loon uit tegenwoordige of vroegere dienstbetrekking worden vastgesteld? De Hoge Raad (zie o.a. ECLI:NL:HR:2014:165) heeft het volgende uitgangspunt hiervoor geformuleerd:

“(…) Voor het onderscheid tussen inkomsten uit tegenwoordige arbeid en inkomsten uit vroegere arbeid komt het erop aan of de genoten inkomsten ten nauwste verband houden met bepaalde of in een bepaald tijdvak verrichte arbeid waarvoor die inkomsten een rechtstreekse beloning vormen, dan wel of die inkomsten niet een onmiddellijke tegenprestatie voor die arbeid vormen doch slechts meer algemeen hun oorzaak vinden in het voorheen verricht zijn van arbeid. De omstandigheid dat de dienstbetrekking waaruit de inkomsten worden genoten ten tijde van het genieten ervan nog bestond, is daarbij niet doorslaggevend. (…)”

Deze lijn hanteert ook de Centrale Raad van Beroep waar het gaat om inkomsten die met de WIA-uitkering moeten worden verrekend. Een mooi voorbeeld waarin de Centrale Raad van Beroep (ECLI:NL:CRVB:2021:1191) dit uitgangspunt toepast gaat over de betaling van een bonus (van € 10.295 bruto) die door het UWV met de WIA-uitkering wordt verrekend. De verzekerde is het daar niet mee eens, hij meent dat sprake is van loon uit vroegere dienstbetrekking.

Volgens de CRVB valt ook betaling van een bonus onder loon uit tegenwoordige dienstbetrekking, omdat er een directe relatie betstaat tussen de arbeid die een verzekerde heeft verricht arbeidsovereenkomst en de uitbetaling van de bonus. In de woorden van de Raad:

“(…)Uit dit beloningsysteem valt af te leiden dat de bonus, die in april 2018 is uitbetaald, in een directe relatie staat tot de verrichte arbeid, die appellant in de voorgaande jaren heeft verricht. De bonus moet dan ook gezien worden als loon dat een rechtstreekse beloning vormt voor de arbeid die appellant heeft verricht als senior portfoliomanager.(…)”

Kortom de vuistregel is dat als het gaat om beloning op grond van aanspraken uit een periode waarin is gewerkt, dan is in principe sprake van loon uit tegenwoordige dienstbetrekking en dat inkomen wordt verrekend met de WIA-uitkering. Dat geldt in principe ook voor nabetalingen zoals het vakantiegeld, de eindejaarsuitkering, een overwerkvergoeding en uitbetaling van niet genoten verlofdagen. De rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2221) meent overigens dat een jubileumgratificatie ook moet worden gezien als loon uit tegenwoordige dienstbetrekking, omdat dit in directe relatie staat tot het 25 jaar verrichten van arbeid.

Dit geldt in de regel niet voor pensioenuitkeringen en ontslagvergoedingen, omdat deze betalingen niet direct voortvloeien uit de arbeidsprestatie en worden gezien als loon uit vroegere dienstbetrekking.  

Scroll naar boven